Jong Bisdom Haarlem- Amsterdam   >   Nieuwsberichten   >   Oude artikelen   >   Jong Katholiek introduceert Hope Award

Tijdens het eerste KJD Festival zal – ook voor het eerst – de HOOP award voor jongerenwerk worden uitgereikt. De prijs wordt toegekend aan een initiatief, een activiteit of een persoon die in de ogen van een vakjury een unieke en vooral hoopgevende impuls heeft gegeven aan het Katholieke jongerenwerk in Nederland.

Dat kan dus gaan om een jongeren- of tienergroep die zorgt voor nieuw elan in de eigen geloofsgemeenschap, om een persoon die met zijn of haar enthousiasme nieuwe energie weet te genereren onder en voor jongeren, of om bijvoorbeeld een eenmalige activiteit die op een positieve manier het (lokale) nieuws haalde. De HOOP award wil laten zien dat er in onze Kerk volop plek en zorg is voor jonge mensen. En meer dan dat: de HOOP award wil anderen in de Kerk inspireren en uitdagen om het goede voorbeeld na te volgen en meer bekendheid te geven. De HOOP Award is een initiatief van Jong Katholiek en wordt mede mogelijk gemaakt door Impulsar Grafisch ontwerpers.

Wat krijgt de winnaar?

De winnaar krijgt een uniek sieraad, namelijk een ring gemaakt door de jonge goudsmid Inge Schuffelen. Zij ontwerpt en maakt de ring zelf. Een jaar lang mag de ring van de HOOP award trots getoond worden op de plek waar de winnaar vandaan komt. Op het volgende KJD Festival wordt de ring dan weer doorgegeven aan een nieuwe winnaar. De winnaar wordt ook uitgenodigd om deel te nemen aan de voorbereiding van een dag in het najaar waar iedereen die jongerenwerk een warm hart toedraagt voor wordt uitgenodigd. Dit wordt een dag van verdieping, uitwisseling en ontmoeting.

Wie zijn er genomineerd?

Nomineren kan nog volop: de vraag is deze: nomineer één (meer mag, hoeft niet) initiatief, persoon, groep of activiteit, waarvan u/ jij vindt dat ze de HOOP award zou moeten winnen. Stuur een mailtje naar HOOPaward@jongkatholiek.nl met daarin: - om wie het gaat (contactgegevens, informatie, websites, facebookpagina etc.) - een korte omschrijving van wat jouw nominatie inhoudt. - wat de reden is dat jij dit initiatief, deze persoon, groep of activiteit nomineert: wat maakt dit zo bijzonder, waarom is dit initiatief zo hoopgevend?
Nomineren kan tot 10 juni. Alle initiatieven worden verzameld en gepubliceerd op www.hoopaward.nl. Een deskundige jury, bestaande uit drie personen, waaronder in ieder geval mgr. Mutsaerts, referent voor Jongeren en Danielle van Lith (juriste van de RK Kerk, docent levensbeschouwing en tot voor kort als jongere actief in de politiek), kiest uit die inzendingen er drie uit. Deze genomineerden worden uitgenodigd als gasten van het KJD Festival en één van hen ontvangt daar op het hoofdpodium de HOOP award..
Jong Katholiek hoopt dat met de HOOP award een nieuwe en vooral positieve impuls kan worden gegeven aan het jongerenwerk in Nederland: jong zijn en katholiek zijn gaan prima samen en dat mag gezien en gehoord worden!