Jong Bisdom Haarlem- Amsterdam   >   Nieuwsberichten   >   The Missionary School   >   Jongeren zoeken naar verbinding

Jongeren zoeken naar verbinding

Resultaten jongerenonderzoek

De corona-pandemie duurt al een jaar en voor jongeren is het een lastige tijd. Met name het contact met leeftijdsgenoten wordt erg gemist, er is veel eenzaamheid, motivatie zakt weg en dagen voelen zwaar en lang aan. Hoe gaat het met de jongeren in de kerk en wat kan de parochie of jongerengroep voor hen betekenen? 17 jongeren uit ons bisdom vulden een vragenlijst in over hun welzijn en de kerk.

Functioneren en welzijn

Met 7 op de 8 jongeren gaat het redelijk goed, ze slaan zich wel door de coronapandemie heen. Toch geeft de helft aan last van eenzaamheid te hebben, 40% heeft last van depressieve gedachten, een kwart ervaart burn-out klachten en nog eens 40% heeft last van moedeloosheid. Men ervaart een gevoel van opgesloten te zitten, meer spanning, het gemis van vrienden en dagen voelen zwaar en vermoeiend. Er is behoefte aan persoonlijk (fysiek) contact, goede afleiding, positieve vooruitblikken en een ritme met rust. Met de studie gaat het in veel gevallen redelijk goed tot goed. Met iets meer dan een derde van de ondervraagden gaat het prima.

De parochie en jongerengroep

De parochie zou de jongeren kunnen helpen in de vorm van (online) bijeenkomsten evt. specifiek voor jongeren over bijvoorbeeld hoe om te gaan met stress of motivatieproblemen. Ook het lezen van de Bijbel trekt jongeren aan, al weten ze soms niet hoe. Daarnaast wordt aangegeven dat gebed fijn zou zijn. De helft van de jongeren voelt zich verbonden met de parochie, maar leeftijdsgenoten worden wel gemist. In een jongerengroep zijn de jongeren dan ook voornamelijk op zoek naar gelovige vrienden, gezellig samenzijn met anderen en mooie gesprekken in een fijne sfeer. Qua geloofsverdieping is men op zoek naar uitleg over het geloof en waarom het geloof verschil maakt, open discussies met verschillende visies en uitleg over de Bijbel en hoe die te lezen. In de parochie is men vooral teleurgesteld over het aanbod naast de H. Mis. Men mist een aanbidding, open kerk deuren voor gebed, saamhorigheid en het samen dingen doen. Jongeren zijn op zoek naar ontmoeting en gemeenschap.

Wat kunt u doen als parochie of jongerengroep?

Jongeren zoeken met name de verbinding en het geloofsgesprek. Faciliteer (1 op 1) gesprekken tussen de jongeren, maar ook met andere mensen uit de geloofsgemeenschap (start bijv. een belcirkel). Biedt naast de H. Mis gelegenheden tot Aanbidding of (online) bijeenkomsten aan rond thema’s als Bijbel lezen en omgaan met stress en motivatieproblemen. Laat weten dat u de jongeren wilt leren kennen, met hen (over het geloof) wilt praten en voor hen bidt.