Jong Bisdom Haarlem- Amsterdam   >   Nieuwsberichten   >   The Missionary School   >   WJD: Camino op wandelschoenen

WJD: Camino op eigen wandelschoenen

Tijdens de reis naar de wereldjongerendagen zullen we in Noord-Spanje een stuk van de camino lopen. De bekende pelgrimsroute naar Santiago de Compostella. We zullen zo'n 1,5 uur van de route afleggen van Iruzubieta tot het klooster in Zenarruza. Volgens de vader van Zr. Laetitia Dei het mooiste stuk van de hele caminoroute.

Wat is de camino?

De traditie van de bedevaart naar Compostella gaat terug naar de tijd van Karel de Grote, nadat daar in 814 volgens de legende het graf van St. Jacob gevonden werd. Al diverse eeuwen wordt naar dit bedevaartsoord gewandeld met voorheen 4 bestaande routes. Van oudsher hebben bedevaarten, naar welk bedevaartsoord ook, een religieus karakter: pelgrims reisden daarnaartoe om relikwieën te vereren, zoals hier de botten van de H. Jacobus. Ook ondernam men een bedevaart ter uitvoering van een aan God gedane belofte, of als boetedoening.

Steentje mee

Van oudsher is er de traditie om op de pelgrimstocht een steen(tje) mee te nemen als symbool voor lasten of zonden die je met je meedraagt. Op een heuveltje bij het dorp Foncebadón leggen voorbijgaande pelgrims hun steentje neer bij het Cruz de Ferro (ijzeren kruis), zo leggen zij hun zonden af en vervolgen (letterlijk) verlicht hun weg. Sommigen dragen het steentje bij zich in hun schoeisel, zodat het letterlijk iets van last met zich meebrengt om de verlichting daarna ook fysiek te voelen. Wij zullen niet langs Foncebadón gaan, maar een steentje mag je zeker meenemen.