Jong Bisdom Haarlem- Amsterdam   >   Nieuwsberichten   >   Tieners   >   Don Bosco

Don Bosco

Op een dag krijgt een 10 jarige jongen een droom: hij ziet een groep tieners in een veld staan. De jongens maken ruzie met elkaar en hebben grof taalgebruik. In zijn droom hoort de jongen een stem tegen hem zeggen: “Het zijn jouw vrienden, jij moet ze opvoeden. En dat niet met hardheid of boosheid, maar met vriendelijkheid.” Deze droom zal de jongen zijn hele leven bij blijven. De doom is bepalend voor de rest van zijn leven.

Deze jonge dromer is Giovanni Bosco. Hij is op 16 augustus 1815 in een dorpje in de buurt van Turijn geboren. Giovanni is de jongeste in een gezin met drie jongens. Als hij twee jaar is, overlijd zijn vader. Zijn moeder Margherita zorgt voor de opvoeding van haar zoons én voor de boerderij. Op een dag komt een circus in het dorp. Giovanni leert van de artiesten jongleren, goochelen en acrobatiek. Later zal hij zelf voor mensen optreden.

Giovanni voelt zich geroepen tot het priesterschap. Hiervoor moet hij studeren, wat weerstand oproept bij zijn oudere broer. Want zo zegt deze: je bent een boer en je hoeft niet te studeren. Als Giovanni 20 jaar is, zal hij aan de priesteropleiding beginnen. Op zijn 26e wordt hij priester gewijd en gaat hij werken in een parochie in Turijn. Giovanni Bosco krijgt een nieuwe aanspreektitel: zoals elke priester wordt hij nu ‘don’ genoemd. Vanaf nu gaat hij door het leven als Don Bosco.

Turijn is een stad die snel groeit: vele mensen uit de omgeving trekken naar de stad, in de hoop werk te vinden. Dit leidt tot veel werkloosheid in armoede in de stad. Als Don Bosco op een dag een gevangenis bezoekt, raakt het hem om te zien hoeveel tieners er gevangen zitten. Hij wil er iets aan gaan doen, om te zorgen dat niet nog meer tieners in de gevangenis terecht komen. Daarom begint hij een oratorium, waar de jongens welkom zijn om samen te zijn. Eerst op zondag, later ook op andere dagen. Don Bosco gaan jongens opvangen: eerst zijn het enkelen, binnen een paar jaar tientallen, en weer enkele jaren laten zijn het er honderden.

Don Bosco beschrijft een pedagogische methode, geïnspireerd op de ideeën van Franciscus van Sales en Filippus Neri. De methode van Don Bosco is heel anders dan de gangbare methode. De methode van Don Bosco is preventief in plaats van repressief. In de tot dan toe gangbare methode werden de fouten van kinderen gestraft. Men hoopte dat door het straffen van wat niet goed is, het leven zou veranderen. Don Bosco doet het tegenovergestelde: hij beloont het goede. Door het goede te belonen wordt de kans groter dat iemand een volgende keer ook weer het goede zal doen .

Hoe de methode van Don Bosco werkt, kan je ook bij jezelf ontdekken: stel je voor dat de alleen maar hoort dat je iets niet goed doet. Iemand let alleen maar op je fouten en niet op wat je goed doet. Bedenk eens wat het met je doet als je alleen maar hoort dat het niet goed is wat je doet. Het kan leiden tot een negatief zelfbeeld.

In de methode van Don Bosco wordt het goede dat je doet beloond. Iemand zegt tegen je dat je het goed doet, en dat geeft een positief zelfbeeld. Wanneer iemand wordt bevestigd in het goede, dan zal die gene nog meer goed doen. En als er toch fouten worden gemaakt, dan zal iemand zich eerder verbeteren.

Het is een uitdaging voor de komende periode om eens naar jezelf te kijken: hoe spreek ik over iemand is het positief en vriendelijk of zie ik alleen wat niet goed gaat?

Nog een tweede droom is belangrijk voor Don Bosco geweest. In een droom zag hij een groot schip, het schip van de kerk met de paus aan het roer. Het stormt en er zijn hoge golven. Kleinere schepen vallen het grote schip aan. Dan stuurt de paus het schip tussen twee zuilen. Op de ene zuil staat Maria, op de andere zuil staat de eucharistie. De droom wordt uitgelegd dat wanneer de kerk vasthoudt aan de Eucharistie en Maria, veilig is.

Op 31 januari 1888 sterft Don Bosco in Turijn. Wat eens begon met een droom over scheldende tieners, is uitgegroeid tot een andere manier van denken over hoe je met elkaar omgaat.

Don Bosco laat ons met vriendelijkheid en bemoediging naar een ander en naar onszelf kijken. Want met vriendelijkheid bereik je meer dan met boosheid.