Jong Bisdom Haarlem- Amsterdam   >   Nieuwsberichten   >   Jongeren   >   Verdiepingsavonden Laudato Sí: Available for mother nature

Verdiepingsavonden Laudato Sí : Available for mother nature

Hoe sta jij als Young professional, student of gewoon jongere in onze maatschappij? Maak jij je druk om deze wereld, het milieu en de kant die we met z'n allen opgaan? Dan ben jij van harte uitgenodigd voor onze verdiepingsavonden rondom de encycliek Laudato Sí. Een document geschreven door Paus Franciscus over het zorgdragen voor onze aarde (milieu) en elkaar.  Sprekers uit het professionele werkveld van de ChristenUnie, NS en GroenGeloven en de Groene Lobby komen vertellen over het concreet maken van de encycliek. Ook Mgr. Hendriks, Marjolein Tiemen en Gerard Moorman helpen ons tot een dieper begrip van Laudato Sí. De avond wordt afgesloten met een groepsgesprek en een borrel.

De encycliek Laudato Sí

De encycliek Laudato Sí is een document van de paus, waarin hij de visie van de kerk over het omgaan met ons milieu en elkaar uiteenzet. De encycliek is niet alleen geschreven voor de gelovigen, maar voor alle mensen van goede wil. Paus Franciscus sluit met deze encycliek aan bij de actualiteit van het onderwerp. Benieuwd wat de kerk over het milieu te zeggen heeft?

30 april: Wat gebeurt er in ons huis?

Mgr. Hendriks zal deze eerste avond een inleiding geven over de eerste twee hoofdstukken van de encycliek Laudato Sí over wat er nu in de natuur gebeurt, wat de rol is van een natuurlijke verandering en hoe het handelen van de mens zijn invloed heeft op het milieu.

Juan Nibbelink zorgt voor de herbestemming van materialen uit oude treinen van de NS. De NS streeft ernaar dat materialen uit haar oude treinen 100% gerecycled worden. Inmiddels is het de NS al gelukt om zo'n 97-98% van het 'afval' een nieuwe bestemming te geven. Juan zorgt met een groep makers dat ook de moeilijkste materialen een nieuwe herbestemming krijgen. Zo worden er vanuit de treinvloer en de informatieborden een tafeltennistafel en tafeltennisbatjes gemaakt. Naast het herbestemmingsverhaal vertelt Juan ons over circulaire economie, waarbij al bij de bouw van bijvoorbeeld een nieuwe trein wordt stilgestaan bij het tweede leven van de oude materialen.

14 mei: De menselijke oorzaak en de dialoog

Marjolein Tiemens van GroenGeloven neemt ons de tweede avond mee in de rol van de toegenomen technologie, de verbinding tussen mens en natuur en hoe de dialoog tussen politiek en economie invloed hebben op het milieu aan de hand van het maken van een spijkerbroek.

Michel Klein, Provinciaal Statenlid ChristenUnie, vertelt hoe hij op lokaal en nationaal niveau de dialoog over de zorg voor de schepping aangaat. Vanuit zijn christelijke identiteit probeert hij lokaal goede regelingen te treffen zodat iedereen vanuit zijn of haar verantwoordelijkheid kan bijdragen aan het verduurzamen van de wereld.

4 juni: Ecologische bekering en levensstijl

Gerard Moorman, stafmedewerker duurzaamheid van de KNR, spreekt over contemplatie in de schepping, ecologische bekering en het aanpassen van de levensstijl.

Jasper Fleers van de groene lobby, geeft een getuigenis over zijn ecologische bekering en hoe hij zijn levensstijl heeft aangepast. Met zijn eigen bedrijf verbindt hij ideeën en mensen aan elkaar om bij te dragen aan verduurzaming.

Wie: 18-35 jaar

Wat: reeks verdiepingsavonden Laudato Sí

Waar: Nicolaasbasiliek, Prins Hendrikkade 73, tegenover Amsterdam Centraal station

Wanneer: 30 april, 14 mei en 4 juni