Jong Bisdom Haarlem- Amsterdam   >   Nieuwsberichten   >   Jongeren   >   Jongeren van de maand januari: Gijs en Toine

Jongeren van de maand januari: Toine en Gijs

Toine (26 jaar) en Gijs (22 jaar) zijn actief lid bij de jongerengroep Sanctus Virgilius in Heerhugowaard-De Noord. Naast de actieve rol van de leden in de parochie is de groep in 2018 gestart met het brouwen van hun eigen bier: Virgilius - hèt bier om te delen. Alle tiener-/jongerengroepen en WJD-gangers konden afgelopen maanden dit bier in hun eigen parochie verkopen als sponsoractie. Inmiddels is de bieractie uitgegroeid tot een soort bedrijfje, waarin Toine en Gijs de spil in het wiel zijn. Daarom verdienen zij de titel: jongeren van de maand!

Hey Toine en Gijs, hoe is het idee ontstaan om bier te gaan brouwen?

Allereerst, wat een eer dat wij tot jongeren van de maand benoemd zijn! In 2017 is de jongerengroep Sanctus Virgilius opgericht, waarvan wij beiden bestuursleden zijn. Met deze groep willen wij meer diepgang creëren in de levens van de jongeren in onze parochie, voor zowel gelovige jongeren, als jongeren die minder betrokken zijn met de kerk. Hiervoor komen wij maandelijks samen met zo’n 20 fantastische jongeren en hebben wij een avond met gastsprekers, discussies of andere activiteiten/thema’s. Ook hebben wij een deel van de Camino de Santiago gelopen, zijn wij een weekend in het klooster geweest en gaan een aantal van ons naar de WJD in Panama! Om dit allemaal mogelijk te maken is het natuurlijk noodzakelijk dat wij een inkomen hebben. Omdat bier mensen samenbrengt en ook een heel kerkelijk karakter kan hebben, hebben wij dit gebruikt om ons project mogelijk te blijven maken. We hebben nu twee ladingen blond bier en één kleine oplage winterbock gebrouwen die bijna op zijn, wat samen goed is voor bijna 5000 flessen!

Het bier is o. a. gebrouwen voor de sponsoractie van WJD-gangers. Jullie gaan ook, wat verwachten jullie ervan?

Dat klopt! Boven alles hopen wij natuurlijk op een onvergetelijke ervaring met jongeren van over de hele wereld. Omdat wij eigenlijk nog best wel zoekende zijn naar wat het geloof betekent en inhoudt hopen wij hierover met mede-pelgrims te kunnen praten en het vooral te ervaren. Wij verwachten een warme tijd, zowel letterlijk als figuurlijk, gezien wij onze mede-pelgrims ook al tweemaal ontmoet hebben tijdens de voorbereidingen! Gezelligheid is al wel een aanwezig punt gebleken met z’n allen, terugkijkend op een weekend Bruinisse, haha!

Jullie hebben een vrij actieve jongerengroep, wat doen jullie naast bierbrouwen?

Wow, waar moeten we beginnen? Haha! Naast Sanctus Virgilius hebben wij verschillende manieren om jongeren actief te houden. Zo hebben wij voor de allerjongste parochianen ‘kinderkerk', waarin alle kinderen kunnen aansluiten en zo iets kunnen leren over het geloof. Daarnaast hebben wij het kinderkoor en een actief eerste communie project. En dan ons vormselproject, wat bij ons op een unieke manier is vormgegeven, namelijk: vormelingen die in de eerste klas van het voortgezet onderwijs zitten worden begeleid door jongeren van 20 jaar. Het is voor allen ook een soort reünie en dit zorgt voor een onwijs mooie wisselwerking, het is bijna een traditie! Sinds kort staat de derde zondag van de maand in het teken van de jongeren. “Zij die de toekomst van de kerk zijn, zijn verantwoordelijk voor de viering" en geven hier invulling aan. Tot slot voeren wij dit jaar nog De Passie (The Passion) uit; hebben wij een gelegenheidskoor op tweede kerstdag; organiseren wij een Rome-reis en pelgrimages, onder leiding van onze grote vriend Mathieu Wagemaker (broeder Stijn) en bieden wij jongeren de kans ontwikkelingsprojecten aan te pakken. Wekelijks zijn er ruim 100 jongeren actief in onze parochie!

Ignas Tilma is nu priester in jullie parochie, een bekende bij de jongeren. Hoe is het om hem als priester te hebben?

Fantastisch natuurlijk! We voelen ons al vereerd dat hij zo werd aangetrokken door al die actieve jongeren in onze parochie! Sinds 9 december is Ignas officieel bij ons geïnstalleerd, dus we hebben nog niet veel van hem kunnen zien, maar op ons bezinningsweekend in het Lioba-klooster hebben wij goed kennisgemaakt en was de klik er meteen! Actieve parochianen zijn druk in de weer, want pastoor Tilma gaat boven in onze pastorie wonen, iets wat al twee decennia niet meer gebeurd is! We moeten hier samen nog wel even een weg in zien te vinden, want onze projectavonden worden vrijwel altijd afgesloten met een borrel en muziek dat soms wel eens doorgaat tot in de late uurtjes. Maar hier maken wij ons niet zoveel zorgen over, want volgens ons houdt pastoor Tilma ook wel van gezelligheid!

Dit was de vierde editie van ‘jongere van de maand’. Wil jij iemand nomineren die zich inzet voor de kerk binnen het bisdom, stuur dan een mailtje naar info@jongbisdomhaarlem.nl en vertel waarom deze persoon in aanmerking komt voor de titel jongere van de maand.