Jong Bisdom Haarlem- Amsterdam   >   Nieuwsberichten   >   Jongeren   >   Jongere van de maand: Rosemarie

Jongere van de maand: Rosemarie

Ze is misdienaar, verzorgt de kindernevendienst en beheert de Facebookpagina van de parochie, de Heilige Matteϋs te Hoorn. Daarnaast zingt ze bij 2 koren, zowel in haar eigen parochie als daarbuiten bij het jongerenkoor JoKo in Bovenkarspel. Sinds dit jaar helpt ze ook mee met de voorbereiding van de 1e heilige communie. Rosemarie Nooij zet zich met hart en ziel in voor de parochie. Ook op hoger niveau draait zij mee in het jongerenplatform van het bisdom, na jarenlang als trouwe bezoeker zo’n beetje elke activiteit van het jongerenpastoraat te hebben bezocht. Creatief, vrolijk, trouw en loyaal als ze is. Onze topper van de maand!

Hey Rosemarie, je bent een veel geziene gast. Wat betekenen de activiteiten van het jongerenpastoraat voor jou?

Als ik kijk naar mijn eigen parochie, dan zijn daar weinig tot geen jongeren in de kerk. Met de activiteiten leer ik andere jongeren uit het bisdom kennen. Sommige jongeren heb ik leren kennen via de verschillende reizen die ik al heb gemaakt, zoals meerdere WJD’s en de bisdombedevaarten. Na dat soort reizen is het leuk om met elkaar in contact te blijven. Door één van de activiteiten van het jongerenplatform heb ik Claudia leren kennen, zij zong bij JoKo en via haar heb ik mij ook aangesloten bij JoKo. Na die tijd hebben wij elkaar steeds beter leren kennen en doen wij samen leuke dingen zoals winkelen of een dagje weg.

Wat is jouw favoriete activiteit en waarom?

Daar kan ik heel kort over zijn. Zelf heb ik niet een favoriete activiteit. Elke activiteit is weer bijzonder op zijn eigen manier.

Je zet je op veel manieren in voor de parochie, hoe is dat zo gegroeid?

Nadat ik mijn 1e communie heb gedaan (mei 2001) werd aan mijn gevraagd of ik misdienaar in de kerk wilde worden, dat leek mij toen erg mooi om te doen en ben dat gaan doen. Ondertussen zong ik nog bij verschillende koren en had ik de Facebookpagina opgericht. De pagina had ik gemaakt om mensen op een andere manier te kunnen bereiken. Later ben ik bij werkgroep kindernevendienst gekomen. Dit is zo gekomen omdat ik na een viering, in de vastenperiode, even beleef nazitten en met de dames van de kindernevendienst in contact kwam en nieuwsgierig was hoe dat ging. De keer daarop hielp ik mee en ben ik er bijgebleven. Sinds dit jaar heb ik mij aangesloten bij de werkgroep 1e communie, ik kijk er erg naar uit om hiermee te beginnen.

Wat betekent het geloof voor jou?

Geloof vind ikzelf best wel een erg groot begrip en je kan het op zoveel verschillende manieren zien. Het mooiste aan geloof vind ik dat je er kracht uit kunt halen. Op momenten dat ik mij ongelukkig voel of juist iets spannend vind, dan bid ik in mijzelf een gebed. Als ik gelovige liederen zing kan in mijn gevoel daar ook erg in kwijt, want ja: “Zingen is 2x bidden”.

Wat is jouw droom voor de toekomst van de kerk?

Ik hoop dat in de toekomst de kerk nog bestaat en dat de mooie verhalen over Jezus en zijn leerlingen doorverteld kunnen blijven worden. Zelf probeer ik hier mijn steentje dan ook aan bij te dragen. Dit doe ik op mijn eigen manier, d.m.v. kindernevendienst, voorbereiding 1e communie en het jongerenplatform. Kinderen, tieners en jongeren zijn de toekomst die het aan de volgende generatie moeten gaan doorgeven.

Wil je iemand nomineren: stuur een mail naar info@jongbisdomhaarlem.nl