Jong Bisdom Haarlem- Amsterdam   >   Nieuwsberichten   >   Jongeren   >   Geef jouw reactie op vragen van Paus Franciscus

Jouw reactie op vragen van Paus Franciscus

De volgende gewone grote vergaderingen van bisschoppen in 2018 (bisschopssynode) gaat over ‘De jongeren, het geloof en de onderscheiding van de roeping’. Dat heeft Paus Franciscus 13 januari van dit jaar bekendgemaakt. Het Vaticaan hoort graag hoe jij over de kerk denkt. Tot oktober probeert het in kaart te brengen wat jongeren bezighoudt en hoe de kerk hen beter kan helpen.

Vragenlijst

De komende weken krijgen alle bisschoppen en belangrijke kerkelijk leiders over de hele wereld een lijst met vragen over jonge gelovigen - katholieken tussen de 16 en 29 jaar. De vragen gaan over: hun beleving van het geloof maar ook over, hun werk, de politiek en liefdadigheid. Vanaf maart kunnen jongeren ook zelf rechtstreeks de vragenlijst invullen. Dan opent het Vaticaan een website met een vragenlijst.

Wat gaat de Paus ermee doen?

De resultaten van de bisschoppen en de reactie van de jongeren is de gespreksstof voor een grote kerkvergadering over jongeren in 2018. Op de bisschoppensynode, zoals dat heet, buigen theologe, bisschoppen en jongeren zelf zich over de thema's die ook in de vragenlijsten werden aangesneden: wat jongeren in verschillende landen belangrijk vinden, tegen welke problemen ze aan lopen, wat de kerk voor hen kan betekenen en op welke manier zij dat het beste kunnen aanpakken.

Jijzelf aanzet

Houd www.jongekerk.nl in de gaten en kijk wanneer(vanaf maart) en waar jij antwoord kunt geven op de vragen van de Paus. We stellen je op de hoogte zodra jij aan zet bent. Laat van je horen!