Jong Bisdom Haarlem- Amsterdam   >   Nieuwsberichten   >   Assisi 2018   >   Ga op reis!!! En laat je inspireren door Franciscus van Assisi

Ga op reis!!! En laat je inspireren door Franciscus van Assisi

Samen op reis gaan, op pelgrimage naar Assisi. Je stapt uit je eigen leef­wereld en je gaat met elkaar op reis. Met de hoop op vele mooie en bijzondere ervaringen die je tegemoet gaan komen. In 2018 gaan wij op reis naar Assisi. We gaan niet zomaar op reis we maken een bedevaart! Maar wat is op bedevaart gaan eigenlijk?

Na de succesvolle bisdom­bedevaart naar Rome in 2015, heeft onze bisschop het initiatief genomen tot een nieuwe ­bedevaart in de meivakantie van 2018. We gaan naar Assisi. Daar zullen we onderduiken in het leven van de Heilige Franciscus en Clara die beiden rond 1200 in Assisi leefde. Zij zijn een inspiratie voor vele mensen over de hele wereld. Op bedevaart gaan is niet zomaar op reis gaan. Op bedevaart gaan is als pelgrim een reis maken met een bijzonder bestemming die al vele jaren mensen inspireert. De reis zelf heeft als doel om te groeien als mens, in geloof en ontmoeting met elkaar. De precieze reisdatum wordt nog bekend gemaakt.

Wat gaan we doen in Assisi?

In Assisi bezoeken we bijzondere plaatsen in de stad en belangrijke plekken uit het leven van Franciscus en Clara. Hen nemen we als voorbeeld voor ons leven en geloof. We hebben we een aantal vieringen in bijzondere kerken van de stad. Daarbij worden we muzikaal ondersteund door het kathedrale koor en wie weet komt er ook weer een samen­gesteld project­koor. Voor het tienerprogramma gaat special een groep muzikanten mee. Daarnaast brengt de mooie omgeving en de Italiaanse cultuur een heerlijke sfeer met zich mee die je niet snel gaat vergeten.

Tieners en jongeren

Vriendschap en ontmoeting staan centraal tijdens de pelgrimage! We willen elkaar beter leren kennen. Leer jongeren vanuit andere plekken in ons bisdom kennen. Ga met hen in gesprek en ontdek welke vragen zij stellen over hun geloof. Jongeren, tieners en gezinnen met kinderen hebben naast het algemene programma de mogelijkheid aan te sluiten bij eigen programmamomenten. De tieners (12 t/m 15 jaar) hebben zelfs een apart programma op een eigen locatie en sluiten aan op een aantal belangrijke momenten tijdens de reis.

Twee reismogelijkheden

www.jongekerk.nl_bisdombedevaart Assisi

Er zijn ook dit keer weer twee reismogelijkheden: een vliegreis of een busreis. De groepen zullen zo veel mogelijk per regio worden ingedeeld. Jongeren (vanaf 16 jaar) en gezinnen trekken er af en toe met elkaar op uit. Voor tieners (12 t/m 15 jaar) is er een geheel eigen tienerprogramma opgezet.