Jong Bisdom Haarlem- Amsterdam   >   Nieuwsberichten   >   Jongeren   >   Opstaan voor het geloof

Opstaan voor het geloof

Tijdens het jongerenprogramma van de MidzomernachtMis hebben jongeren stilgestaan bij het thema opstaan voor je geloof. Hoe doen we dat al en hoe zouden we dat in de toekomst willen zien? Hierbij een korte samenvatting van wat jullie hebben opgeschreven.

Hoe staan we op voor ons geloof

We vinden het belangrijk om over het geloof te praten, gewoon te zeggen dat we geloven. Naast er over praten willen we het geloof ook laten zien op allerlei manieren door bijvoorbeeld het dragen van een kruisje, te bidden voor het eten in de McDonalds en in gesprekken.

Hoe willen we in de toekomst opstaan voor ons geloof en de kerk

We vinden het belangrijk om open te zijn, onze ervaringen in het geloof te delen en ook vooral met enthousiasme over onze ervaringen te praten. Niet ons geloof op anderen leggen, maar alleen te vertellen wat het met ons doet. Op een ongedwongen manier erover praten en naar anderen te luisteren zonder hun manier van denken te veroordelen.

Daarnaast vinden we het belangrijk om elkaar als medegelovigen op te zoeken. Met medegelovigen praat je makkelijker over het geloof en wordt je bemoedigd. Zo is er bijvoorbeeld behoefte aan gebedsgroepen. In het samenkomen vinden we het ook belangrijk dat we verder kijken dan de eigen parochie en dat er een goede balans is tussen serieuze momenten en leuke momenten.

Als laatste vinden we het ook belangrijk om te blijven evangeliseren door het houden van een sacramentsprocessie of eens met onze kerken deel te nemen aan een kerkproeverij. De kerk te openen zodat voorbijgangers of geïnteresseerden eens een kijkje kunnen nemen in de katholieke kerk.

Conclusie

Als jongeren schuiven we ons geloof niet onder stoelen of banken en dat willen we graag zo houden. Natuurlijk met respect voor een ander zijn opvattingen en meer gericht op onze eigen ervaringen. Het is mooi om te zien dat we het ook belangrijk vinden om elkaar te ontmoeten. Dat gebeurt al in de jongerengroepen en op bisdomactiviteiten, maar het is ook goed om te zien dat de behoefte bij allen van jullie ligt om samen te komen. Je bent niet de enige die graag een medegelovige ontmoet, dus organiseer ook vooral met elkaar ontmoetingen of stel zo'n gebedsgroep samen. Dit onderdeel laat zien dat je niet als enige op zoek bent naar meer of als enige ideeën hebt om uit te stappen naar je medemens. Uit de eenheid in antwoorden blijkt dat we samen meer willen en willen uitstappen. Dus wees bemoedigd en ga er op uit!