Jong Bisdom Haarlem- Amsterdam   >   Thema-pagina's   >   Leven   >   Zondag

Zondag

Relax!

Na een drukke zaterdag vol met sport, gezelligheid, vrienden en misschien nog een verjaardag, is er ook nog die andere dag in het weekend: de zondag. Wat doe jij op die dag? Gewoon thuis relaxen? Misschien een bezoekje aan je familie of een wandeling in het bos? Het is duidelijk dat er genoeg dingen op deze dag te doen zijn!

Misschien wist je wel dat voor christenen de zondag niet zomaar een dag is. Het is namelijk de dag waarop zij naar de kerk gaan en uitrusten van de zes werkdagen die ze daarvoor gehad hebben. Dit is niet iets dat christenen zelf hebben verzonnen. Het idee voor de rustdag (zondag) komt van God zelf! In de Bijbel staat namelijk dat God na de zes dagen waarin Hij de wereld maakte, op de zevende dag rustte van alles wat Hij gedaan had (Genesis 2: 1-3). Grappig, want de Joden vieren deze rustdag ook. Zij doen dat op zaterdag en noemen het ”de Sabbat”. Pas later hebben christenen bepaald dat de zondag een rustdag moest zijn en daarom is dat in Nederland ook zondag geworden.

Tijd om na te denken

Eigenlijk is de zondag onwijs relaxed! Stel je eens voor dat je elke dag zou moeten werken of naar school zou moeten gaan. Daar word je op een gegeven moment toch helemaal gek van? God vindt het belangrijk dat wij als mensen rust vinden. Mede daarom vindt Hij die zondag zo belangrijk!

Wat is nou een goede manier om die zondag te besteden? Ik denk dat jij niet de hele week zult werken, maar probeer bijvoorbeeld eens je schoolwerk zo te plannen dat je op zondag niets hoeft te doen. Een hele dag vrij van alle verplichtingen, relaxed toch!? Het is ook goed om de kerk te gaan, om die dag ook met God bezig te zijn. Ga je zelf normaal gesproken nooit naar de kerk? Probeer het eens! Ook is het een goed idee om tijd door te brengen met familie en vrienden. Betekent dit nou dat je onwijs slecht bent als je gewoon gaat werken op zondag? Nee! Een pastoor of een verpleegkundige werkt ook op zondag. Het gaat erom dat je voor jezelf rust neemt en even nadenkt over wat je aan het doen bent in je leven, en hoe God daar ook een rol in kan spelen. Zie het juist als een uitdaging om hoe jij je ‘vrije zondagje’ kan invullen!

Eerste dag?

Bijzonder is dat zondag de eerste dag van de week is, terwijl het een rustdag is. Dat komt omdat Jezus de eerste dag na de Sabbat is opgestaan uit de dood. Dit is voor christenen heel belangrijk. Op die dag komen zij samen om de week te beginnen met God. De Romeinen noemden zondag ook de eerste dag, omdat alles begint met de zon. Het is dus eigenlijk de eerste dag en een rustdag tegelijk. Lees meer over de rol van de zondag in de Katholieke kerk op de site van de RKK

Marnix klein.png
Marnix