Jong Bisdom Haarlem- Amsterdam   >   Thema-pagina's   >   Leven   >   Vriendschap

Vriendschap

Hoe herken je een échte vriend?

Laatst las ik een artikel van een jonge man die pas getrouwd was, en die erachter was gekomen wat het geheim was van een goede vriendschap. Echte vriendschap betekent dat je kijkt naar wat jij voor je vrienden en vriendinnen kunt doen, in plaats van dat je allemaal dingen van ze verwacht.

Toen op mijn veertiende mijn opa plotseling overleed, was het nogal een chaos thuis. Mijn vriendinnen nodigden me bij hen thuis uit, hoorden al mijn verhalen aan en zorgden voor afleiding. Ze deden wat ze konden om mij te helpen. Ook al waren het zulke simpele dingen, voor mij betekenden die op dat moment heel veel.

Advies of luisteren

Tegenwoordig bel of whatsapp ik naar vrienden en vriendinnen als ik ergens heel erg mee zit. Andersom voel ik me heel vereerd als zij mij iets persoonlijks vertellen, en als ze mijn hulp vragen. Het is wel belangrijk om te weten wanneer je vrienden je advies vragen, en wanneer ze eigenlijk alleen hun verhaal kwijt willen. Je hoeft niet altijd klaar te staan met wijze raad, maar wel met een luisterend oor. Mensen geven meestal zelf aan of ze jouw hulp willen.

Zijn zoals je bent

Het mooie aan vriendschap is ook dat je elkaar accepteert zoals je bent. Op zaterdagavond blijf ik vaak niet tot heel laat op feestjes, omdat ik de volgende ochtend niet half slapend in de kerk wil zitten als misdienaar. Mijn niet-gelovige vrienden en vriendinnen hebben dat altijd gerespecteerd. Ze lachen me niet uit. In plaats daarvan wensen ze me succes met het dienen van mis, of stellen ze vragen over het geloof en de kerk.

Hoewel je elkaar als vrienden altijd hoort te respecteren, betekent dat niet dat je niet eerlijk mag zijn naar elkaar toe. Het is juist heel belangrijk om eerlijk te zijn. Als je open bent naar elkaar toe, dan kun je elkaar beter vertrouwen, omdat je weet dat de ander niets heeft te verbergen. Ik probeer er voor mijn vrienden te zijn, ze te respecteren en eerlijk naar ze te zijn. Ook als het niet goed is wat ze doen. Echte vriendschap betekent dat je altijd het beste met elkaar voor hebt.

Ilse klein.png
Ilse