Jong Bisdom Haarlem- Amsterdam   >   Thema-pagina's   >   Geloven   >   Paus

Paus

Ik zit in de les op mijn studie en ineens komt er iemand naar beneden gestormd, die vol van enthousiasme roept: ‘We hebben een nieuwe paus!!!’ Nog geen minuut later zie ik beelden vanuit Rome op het beeldscherm in ons lokaal. Na een uur wachten verschijnt de nieuwe paus aan de mensen op het plein en zegt ‘Buona sera!’ Het is Paus Franciscus. Wat is de paus eigenlijk voor een man? Waarom is er überhaupt een paus?

Waarom een paus?

Het woord ‘paus’ is afgeleid uit het Grieks ‘pappas’ en het betekent ‘vader’. Voor de Katholieke kerk is de paus het hoofd van de kerk, wereldwijd, als opvolger van de apostel Petrus . Petrus was een leerling van Jezus. Jezus zegt in de Bijbel tegen hem: ‘Jij bent Petrus, de rots waarop ik mijn kerk zal bouwen.’ (Mattheus 16:18) De kerk is eigenlijk net als een heel groot bedrijf, en elk groot bedrijf heeft een ‘manager’ nodig om goed te kunnen draaien. Die taak van Petrus, eigenlijk de eerste paus, is steeds doorgegeven aan een opvolger. Maar de paus is niet zomaar een manager; hij wordt gezien als Jezus’ vertegenwoordiger op aarde.

Als er een opvolger moet komen, verzamelen bisschoppen van over de hele wereld zich in Rome, om uit hun midden een nieuwe paus te kiezen. Die is dan direct ook Bisschop van Rome, én leider van de stadstaat Vaticaanstad.

Ik en de paus?

Maar wat heb ik dan te maken met de paus; hij woont zo ver weg? Voor mij is de paus een voorbeeld. Paus Franciscus laat heel sterk zien hoe wij kunnen leven in deze wereld. Hij vraagt ons om te kijken naar mensen die het minder makkelijk hebben, en hen te helpen. Hij vraagt dat ook aan mij en iedereen die goede dingen wil doen. Hij probeert zelf ook goed te leven, zoals Jezus het voordeed. Pausen van vroeger deden andere dingen. Paus Johannes Paulus de 2de vroeg vergeving aan God en de wereld voor alle fouten van de Katholieke kerk. Benedictus de 16de was een hele intelligente man die bijzondere inzichten op papier zette. Iedere paus kan op een andere manier een voorbeeld zijn voor ons, gelovig of niet gelovig.
Heel veel mensen praten over de paus. Soms positief en soms negatief. Hij wordt gezien als een wereldleider. Hij gaat in landen op bezoek en spreekt met bijzondere mensen. Dit doet hij om de boodschap die Jezus voor ons heeft bekend te maken. Hij probeert te leven volgens de woorden van Jezus. Dat mogen ik en jij ook proberen, de paus doet het ons voor. Doe je mee?

Matthijs klein.png
Matthijs