Jong Bisdom Haarlem- Amsterdam   >   Nieuwsberichten   >   Rome 2015   >   Jongerenprogramma bekend

Jongerenprogramma bekend

Van 2 t/m 7 mei 2015 vindt de Bisdom bedevaart naar Rome plaats! Speciaal voor jongeren worden er, naast het volwassen programma, speciale activiteiten in Rome georganiseerd. Onderstaand wordt het jongeren “programma” (18-30 jaar) bekend gemaakt!

Zondag

Nadat je op zondag (de eerste volle dag in Rome) het Angelus gebed op het Sint Pieters plein hebt meegemaakt en de eerste standswandeling door Rome hebt gemaakt, is het tijd voor kennismaking met elkaar! Na het gezamenlijke avondeten zullen we een gezellige avond maken, waar naast ontmoeting ook verdieping centraal zal staan.

Maandag

Op maandag zullen we een bezoek brengen aan Sant’Egidio. Sant’Egidio is een gemeenschap die in 1968 is ontstaan in Rome. Sindsdien tref je Sant’Egidio in meerdere landen, en zijn zij ook in Amsterdam gevestigd. Het belangrijkste doel van Sant’Egidio is vriendschap aan te knopen met de armsten van Rome. Wij  krijgen alle ins en outs over de gemeenschap te horen van de “director special operations” Claudio Mario Betti. Aansluitend zullen we samen eten in het restaurant van Sant’Egidio en doen we mee aan de vespers. Ook is deze dag speciale aandacht voor dodenherdenking.

Dinsdag

Op dinsdag wordt er een gebedsviering gehouden in de pauselijke basiliek  Sint Jan van Lateranen. Veel jongeren die naar Wereldjongerendagen zijn geweest bewaren bijzondere herinneringen aan de aanbidding van het sacrament.

Woensdag

Op woensdag staat er een hele bijzondere activiteit op het programma: een bezoek aan het Scavi, ook wel het Vaticaanse necropolis, genoemd. Per jaar kunnen er maar een beperkt aantal bezoekers naar het Scavi. Om het Scavi te bereiken daal je zo’n 5 tot 12 meter af onder de grote St. Pietersbasiliek. In het Scavi ligt het graf van een eenvoudige visser. Het is de eerste paus, de eerste onder de twaalf leerlingen van Jezus: Petrus.

Naast deze programma onderdelen staat ontmoeting met andere jongeren centraal. Bouw nieuwe vriendschappen op en maak samen het programma mee! Ook bestaat er in het programma nog voldoende vrije tijd om je eigen hoogtepunten van Rome te bezoeken.

De kosten voor de 10-daagse busreis zijn € 999,- en voor de 6-daagse vliegreis € 839,-. Studerende kinderen, tieners en jongeren onder de 25 jaar kunnen gebruik maken van de subsidieregeling. Zij kunnen al voor € 485,- mee met de busreis en voor € 325,- met de vliegreis.

Weet je al zeker dat je meegaat? Dan kun je de reis tot 1 februari 2015 boeken via: www.vnb.nl.

Meer weten over het volwassenprogramma?

Het jongerenprogramma zijn extra onderdelen op het volwassenprogramma. Wil je meer weten over het volwassenprogramma? Bekijk dan hier de folders van de bus of vliegreis.

Alleen?

Zijn er vanuit jouw parochie geen andere jongeren die mee gaan? Neem dan contact met ons op via: info@jongbisdomhaarlem.nl. Wij kunnen dan met jou kijken naar mogelijkheden om ingedeeld te worden bij een andere parochie waar wel jongeren mee gaan.

Meer over het tiener- en jongerenprogramma

Sinds het begin van het christendom bezoeken christenen heilige plaatsen. Een reis is altijd een onderneming en je weet vooraf nooit wat je zult beleven. Wij dagen je uit om te kiezen voor het onbekende, om je te laten verrassen! Om met andere tieners, jongeren, de bisschoppen en  vele andere mensen op bedevaart te gaan naar Rome.

Jongerengprogramma

Het jongerenprogramma sluit in principe aan bij het volwassenprogramma. Maar, op momenten haken we daarvan af, voor eigen programmaonderdelen. Denk bv. aan een gezellige avond of een spel in de stad, een eigen verdiepend programma of het bezoeken van een bijzondere plek. Ook is er  ruimte om Rome op eigen gelegenheid te verkennen. Je verblijft in het hotel bij mensen uit je eigen parochie. Ken je eigenlijk nog  niemand? Dan kijken we met jou naar een geschikte plek. Er zijn vast nog wel anderen die niemand kennen!

Het jongerenprogramma is voor jongeren van 18 t/m 30 jaar. Er zijn twee reismogelijkheden: met de bus (10 dagen voor € 999) of met het vliegtuig (6 dagen voor € 859). Het jongerenprogramma is van 2 t/m 7 mei 2015, als de gehele groep van de bisdombedevaart in Rome is aangekomen.

Tienerporgramma

Rome: de stad van het Romeinse rijk, van machtige keizers, stoere helden en heldhaftige gladiatoren. Ben jij heldhaftig? Ben jij op zoek naar avontuur of gewoon nieuwsgierig naar de verhalen die deze stad jou te bieden heeft? Kom met ons mee op reis en ga de uitdaging aan. Ontdek wat jij in huis hebt en ervaar hoe het is om op bedevaart te gaan, zoals de eerste christenen.

Het tienerprogramma is onderdeel van de bedevaart naar Rome van het bisdom Haarlem-Amsterdam. Een apart programma vol muziek, sport en spel op een eigen locatie. We trekken er op uit in de ‘eeuwige stad’ en gaan op zoek naar de mooie verhalen en schatten die hier verscholen liggen. Denk aan het Colloseum, het beklimmen van de koepel van de Sint Pieter of een kijkje in de graven die verscholen liggen onder de stad. Ontdek wie jij bent, waar jij voor gaat en zie hoe de eerste christenen hier hun geloof leefden.

Praktische informatie

Het tienerprogramma is voor tieners van 14 t/m 17 jaar en zal zijn in Rome van 2 t/m 7 mei 2015. Tijdens een aantal belangrijke momenten sluiten we aan bij het volwassenprogramma, vooral bij de grote vieringen (en kun je dus even je familie zien, als die ook meegaat). Ouderavond

Voor je ouder(s) en/of verzorger(s) organiseren wij voorafgaand aan de bedevaart op 16 april 2015 een ouderavond in Haarlem. Zo weten  je ouders goed waarmee je op reis gaat, wat je gaat doen en kunnen zij kennis maken met de begeleiders van het tienerprogramma. Je ouders krijgen na je inschrijving hiervoor een uitnodiging.