Jong Bisdom Haarlem- Amsterdam   >   Begeleiders   >   Netwerkbijeenkomsten   >   Netwerkbijeenkomst Maak doodswens van jongeren bespreekbaar

Netwerkbijeenkomst Maak doodswens van jongeren bespreekbaar

Netwerkbijeenkomst: Maak doodswens van jongeren bespreekbaar

Jongbisdom Haarlem-Amsterdam organiseert zaterdag 10 november een volgende netwerkbijeenkomst voor de jongerenwerkers van Bisdom Haarlem-Amsterdam. Alle pastoraalwerkende, vrijwilligers en geïnteresseerde in het werken met jongeren binnen en rond de kerk zijn uitgenodigd voor deze middag, die plaatsvindt in de pastorie van de St. Urbanus kerk te Duivendrecht. Het thema van deze middag is; 'maak doodswens van jongeren bespreekbaar'. Eenzaamheid, depressie en doodswensen zijn namelijk een groeiend probleem onder jongeren.

Annelies van Pelt

Annelies van Pelt is werkzaam bij GGZ De Hoop, een christelijke zorginstelling binnen de geestelijke gezondheidszorg. Zij werkt met jongeren die met deze vragen en kwesties bezig zijn. Annelies zal komen vertellen over een groeiend probleem onder jongeren: het hebben van een doodswens. Hoe maken we dit bespreekbaar en hoe kunnen we deze jongeren bijstaan? Ze zal haar verhaal beginnen de statistieken rond jongeren en de wens om dood te gaan. Daarna licht ze de doelgroep toe; over welke jongeren hebben we het, hoe herken je ze?

Populaire serie over zelfmoord

Annelies zal in haar verhaal een aantal fragmenten uit de serie '13 reasons why' tonen, wat door veel jongeren wordt bekeken. Deze serie is veel in het nieuws geweest, omdat mensen vraagtekens zetten bij de serie en de vraag stellen of jongeren hierdoor aangespoord worden om zelfmoord te gaan plegen. Annelies zal ons tips en handvaten aanreiken om in onze context van het jongerenwerk met eenzaamheid, depressie en suïcidaliteit onder jongeren om te kunnen gaan. Meteen daarna wordt door haar de gelegenheid gecreëerd om deze tips in praktijk te brengen.

Netwerken en materialen

Naast het verhaal van Annelies is het mogelijk om te netwerken onder de andere  jongerenwerkers. Dit moment is bedoeld om ervaringen en tips uit te wisselen. Na de lunch, die we je gratis aanbieden, is er nog een korte presentatie over de ontwikkelingen binnen het jongerenwerk van het bisdom en worden (nieuwe) materialen voor het jongerenwerk gepresenteerd.

U bent van harte welkom om aan te sluiten bij deze dag om tools aangereikt te krijgen voor het jongerenwerk.

Praktische informatie:

Datum:  Zaterdag 10 november 2018

Tijd:                      10:30u. – 14.00u.

Adres:                  Sint Urbanuskerk (pastorie), Rijksstraatweg 230, Duivendrecht

Bereikbaarheid:      Vrij parkeren voor de kerk of 5 min. Lopen vanaf treinstation Duivendrecht

Opgeven:             Vóór 6 november via mjansen@bisdomhaarlem-amsterdam.nl